Avoin kirje 19.12.2011

Hyvät kansanedustajat,

Me nuoret haluamme olla rakentamassa maata, jossa kaikille ihmisille on tilaa ja jokainen on arvokas omana itsenään. Haluamme, että jokainen saa rakastaa ja tulla rakastetuksi, solmia avioliiton ja perustaa perheen niin halutessaan. Haluamme nähdä tasa-arvoisen Suomen, jossa jokainen saa olla onnellinen. Haluamme, ettei ihmisiä erotella heidän seksuaalisen suuntautumisensa perusteella.

Voimassa olevan avioliittolain mukaan avioliitto on rajattu naisen ja miehen väliseksi liitoksi. Lain muuttaminen sukupuolineutraaliksi asettaisi kaikki ihmiset seksuaalisesta suuntautumisesta riippumatta yhdenvertaiseen asemaan lain edessä. Tasa-arvoinen avioliittolaki mahdollistaisi samaa sukupuolta oleville pareille avioliiton solmimisen sekä lopettaisi liittojen erittelyn rekisteröityihin parisuhteisiin ja avioliittoihin.

Eduskunnassa on allekirjoitettavana lakialoite sukupuolineutraalin avioliittolain puolesta, joka toteutuakseen tarvitsee vähintään sadan kansanedustajan allekirjoituksen. Allekirjoituksia kerätään ensi viikon torstaihin saakka.

Me nuoret olemme huolestuneita siitä, että vaalien alla suurta kannatusta saaneen lainmuutoksen taakse ei olla saamassa eduskunnan enemmistöä. Vetoamme teihin, hyvät kansanedustajat, että olisitte yhdessä nuorten kanssa rakentamassa yhdenvertaista Suomea tasa-arvoisen avioliittolain kautta.

Enemmistö äänestäjistä kannattaa avioliittolain uudistamista. Toivomme tämän vaikuttavan myös kansanedustajien päätökseen. Haluamme muistuttaa, että aloitteen allekirjoittamalla kansanedustajat ajavat tasavertaisia ihmisoikeuksia lain edessä sekä vaikuttavat yleiseen ilmapiiriin yhdenvertaisuuden puolesta.

Finlands Svenska Skolungdomsförbund FSS rf, puheenjohtaja Ida Kreutzman
Keskustanuoret ry, 1. varapuheenjohtaja Jouni Ovaska
Keskustan Opiskelijaliitto KOL ry, puheenjohtaja Markus Ylimaa
Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunta ry, varapuheenjohtaja Mikko Vieltojärvi