KOL: Numeroarviointi pois koululiikunnasta

KANNANOTTO

 

2.7.2012

 

KOL: Numeroarviointi pois koululiikunnasta

 

Keskustan opiskelijaliitto (KOL) vaatii numeroarvioinnista luopumista peruskoulun liikunnanopetuksessa. Kriteereiltään epämääräinen numeroarviointi ei tuo lisäarvoa liikuntatunteihin, vaan pahimmassa tapauksessa tuhoaa lopunkin motivaation liikunnan vaikeaksi oppiaineeksi kokevilta lapsilta. Käytännössä parhaiten eri lajeissa menestyvät saavat parhaat numerot, eikä numeroita jaettaessa asennetta tai yrittämistä pidetä arvossa.

 

          Liikuntatunneista on tullut kilpailua, jossa onnistumisen elämyksiä on tarjolle vain osalle lapsista. Suoritukset mitataan ja arvostellaan paitsi opettajien, myös muiden lasten toimesta. Joillekin lapsille kyseessä on päättymätön nöyryytys, joka kruunataan puolen vuoden välein kouluarvosanalla, jonka perusteet eivät koululaiselle aukene, harmittelee KOL:n varapuheenjohtaja Jirka Hakala.

 

Peruskoulun tuntijakouudistuksessa koululaisten pakollisia liikuntatunteja lisättiin tuntuvasti. Tämän täytyy tarkoittaa lisäpanostusta liikunnan mielekkyyteen. Nykyisellään liikuntatunnit ovat monelle pakkopullaa, joka pahimmillaan tuottaa henkistä pahoinvointia, nöyryytystä ja pitkäkestoista kammoa urheilua kohtaan. Pakottamisen ja vertailun sijaan pitää panostaa vaihtoehtojen tarjoamiseen ja mielekkääseen tekemiseen. Opetusta suunniteltaessa on syytä muistaa, ettei liikunnan tarvitse aina tarkoittaa urheilua.

 

          Liikuntatuntien ei tule valmentaa nuoria tuleviksi huippu-urheilijoiksi tai kasvattaa kilpailuhenkeä, vaan tuoda mieltä ja ruumista virkistävää liikunnan iloa koululaisen elämään. Peruskoulusta tulee jäädä jokaiselle nuorelle positiivinen asenne liikuntaa ja kuntoilua kohtaan, toteaa keskustaopiskelijoiden puheenjohtaja Petri Honkonen.

 

 

Lisätietoja:

 

Puheenjohtaja Petri Honkonen, 050-3897260, petri.honkonen(at)keskustaopiskelijat.fi

Varapuheenjohtaja Jirka Hakala, 044-0579995, jirka.hakala(at)ulapland.fi

Yhteystiedot

© 2019 Keskustaopiskelijat
webDesign: Mekanismi »