Puoluekokousblogi: TikTokilla vauhtia puolueen viestintään!

Keskustaopiskelijat ovat tehneet puoluekokousaloitteen puolueen liittymisestä TikTokiin. TikTok on sosiaalisen median alusta, jonne voi julkaista hauskaa tai vakavaa videosisältöä. TikTok on uusi hittisovellus, sillä se stimuloi yhtä aikaa videolla ja kuvalla silmiä sekä musiikilla korvia. Monet nuoret eivät enää käytäkkään niin paljoa Instagramia, ja eivätkä juurikaan Facebookia. TikTok voi tuntua tällä hetkellä poliittisesti pieneltä asialta, mutta tulevaisuuteen katsottuna tämä on yksi merkittävimmistä päätöksistä politiikasta kiinnostumattomien nuorten houkuttelemiseksi.

Puoluehallitus on linjannut puoluekokouksen vastausehdotuksessaan yhtyvänsä aloitteeseen osittain. Haluankin näin alkuun kiitää, ettei puoluehallitus tyrmännyt ehdotusta täysin, mutta kannustaa samalla heitä yhtymään kokonaan aloitteeseen. Puoluehallitus kertoo kannustavansa yksittäisiä keskustalaisia luomaan sisältöä TikTokiin, mutta eivät halua liittyä sinne puolueena. Perusteluna on, että yksityishenkilöiden sisällöntuotanto toimisi paremmin verrattuna kokonaisiin organisaatioihin kuten Keskusta puolueena on. Ehkä tästä huomaa, että puoluehallitus ei ole tutustunut TikTokiin riittävästi. TikTokissa on nimittäin monia organisaatioita, Suomen kylät ry:stä yksittäisiin kauppoihin sekä globaaleihin yhtiöihin, mitkä ovat onnistuneet loistavasti sisällön tuotannossa. Näissä videoissa pyörii täten eri kasvoja eri asioilla.

Lisäksi mikään puolue ei ole vielä TikTokissa, joten nyt Keskustalla on tilaisuus olla siellä ensimmäisenä. Jos me jätämme tämän tilaisuuden nyt käyttämättä, ehtii joku muu puolue viedä meidän tulevat jäsenemme. Emopuolue voi ottaa mallia Keskustaopiskelijoista ja -nuorista, ja tarvittaessa pyytää heiltä apua. Tässä blogissa julkisesti voin itsekin lupautua auttamaan puolueen TikTokin kanssa milloin tahansa! Näen, että enemmän menetämme liittymättömyydessä entä liittymisessä TikTokiin! Kuinka paljon rohkeutta Keskusta uskaltaa jättää käyttämättä?

Keskustan liittymistä TikTokiin puoltaa myös puolueen halu saada lisää nuoria riveihimme. Parempaa paikkaa tavoittaa nuoria sosiaalisessa mediassa ei olekaan tällä hetkellä kuin TikTok. Sieltä Keskusta tavoittaa nimenomaan nuoria, jotka eivät ole vielä välttämättä niin kiinnostuneet politiikasta tai minkään puolueen jäsen. TikTokissa on for you page, mitä monet katsovat, minne osuu sisältöä sattumalta. Tätä toimintoa ei ole Instagramissa eikä Facebookissa. For you pagea katsoessa näkee videosta, joiden tekijöitä ei seuraa. Näin videosta näkee pakostakin vähintään pienen pätkän ennen sen ohittamista ja monesti sen katsoo loppuun. Tähän perustuu, miksi TikTokista tavoittaa enemmän politiikasta kiinnostumattomia ihmisiä.

Näen myös TikTok-kasvojen vaihtuvuuden positiivisena asiana, sillä näin voisimme luoda TikTokiin monipuolisempaa sisältöä niin puoluetoimiston saunan esittelystä, puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen työpäivän My Day’sta aina eduskunnan ryhmähuoneen ja päätösten esittelyn kautta hienojen TikTok-ryhmätanssien! Tanssien opettelun voi ottaa myös työhyvinvointia lisäävänä liikuntana. 

Joku Twitterissä myös ehdotti jo Nälkämaan laulu -tanssihaastetta! Tästä voi päätellä, että Keskustan TikTokille on selvästi kysyntää jo ennen sen perustamista.

Eeva-Kaarina Heikkilä
Kirjoittaja on Keskustaopiskelijoiden varapuheenjohtaja.  

 

***
Puoluekokousblogissa suuntana on Keskustan puoluekokous: blogiteksteissä esitellään Keskustaopiskelijoiden puoluekokousaloitteita. Keskustan puoluekokous pidetään Lappeenrannassa 10.-12. kesäkuuta.

Yhteystiedot

© 2022 Keskustaopiskelijat
webDesign: Mekanismi »