KANNANOTOT

Poliittiset opiskelija- ja nuorisojärjestöt: Hallitus haistattaa tulevaisuuden osaajille pitkän paskan

Tällä viikolla päättyneessä kehysriihessä hallitus päätti kolmen miljardin lisäsopeutuksista hallituskauden budjettiin. Ennen vaaleja kokoomus vannoi kera nuoriso- ja opiskelijajärjestöjensä, että koulutus on erityissuojelussa eikä opiskelijoita siirretä pois asumistuen piiristä. Vaikka hallitus puhuu yhteisistä talkoista, jälleen kerran leikkaukset kohdistuvat koulutukseen, opiskelijoiden toimeentuloon ja hyvinvointipalveluihin.  “Suomea ei tästä taantumasta nosteta koulutukseen kajoamalla

Lue kokonaan »

Keskustaopiskelijat: Kuinka paljon hallitus voi vielä nuorilta sukupolvilta viedä? – Nyt saa riittää!

Hallituksen kehysriihi käydään ensi viikolla ja tavoitteena on kolmen miljardin säästötavoitteet julkiseen talouteen. Pöydällä ovat niin verotus, alueiden ja kuntien rahoitus, kuin valtionavustukset. Päätöksiä tehdessä on huomioitava jo tehdyt leikkaukset sekä toimet, jotta tulevat päätökset eivät lisää sukupolvien välistä eriarvoisuutta ja köyhyyttä opiskelijoiden sekä nuorten keskuudessa. Nuorisotyön merkitys nuorten hyvinvoinnille

Lue kokonaan »

Keskustaopiskelijat: Hallituksen voimaan tulevat asumistuen leikkaukset ovat kohtuutonta ja kylmää politiikaa!

Huhtikuu tuo tullessaan kevään lämpöisiä tuulahduksia, mutta opiskelijalle kylmä viima puhaltaa. 1.4.2024 yleisen asumistuen leikkaukset astuvat voimaan, mutta tuki leikkaantuu vasta seuraavan asumistuen tarkastuksen yhteydessä. Asumistuen saajista 43 % on opiskelijoita. Tämä tarkoittaa että opiskelijan toimeentulosta vähenee keskimäärin 70 euroa kuukausittain, joka on aikamoinen aukko opiskelijan jo valmiiksi ohuessa kukkarossa.

Lue kokonaan »

Keskustaopiskelijoiden johto on tyrmistynyt kansanedustajien SETAan kohdistuvasta hyökkäyksestä – “Keskustan on yksiselitteisesti irtisanouduttava tästä kirjallisesta kysymyksestä puolueena.”

Seitsemän keskustan, perussuomalaisten ja kristillisdemokraattien kansanedustajaa on tehnyt opetusministerille kirjallisen kysymyksen ”sukupuolineutraalin ideologian poistamisesta kouluista”. Kouluvierailut ovat saaneet alkunsa lasten ja oppilaiden omasta toiveesta. Kouluvierailut ovat vuorovaikutuksellisia oppitunteja, joissa oppilaat saavat perustiedot sukupuoli-identiteetistä, sukupuolen ilmaisusta ja seksuaalisesta suuntautumisesta omalle ikäryhmälle sopivalla tavalla.  “Tämän kaltaisten ummehtuneiden ja synkältä keskiajalta peräisin olevien

Lue kokonaan »

Keskustaopiskelijat: Aikuiskoulutustuen lakkauttaminen askel kohti luokkayhteiskuntaa

Orpon hallitus jatkaa esityksellään aikuiskoulutustuen lakkauttamisesta luokkayhteiskunnan luomista Suomeen. Tulevaisuudessa vain varakkailla tulee olemaan mahdollisuus uudelleen- tai jatkokouluttautumiseen ja samalla jatkuva oppiminen jää historiaan. Hallituksen luomassa tulevaisuudessa vasta 16-vuotiaan nuoren tulee päättää ja tietää varmaksi mitä aikoo loppuelämänsä työkseen tehdä ja loppuunpalanut työntekijä jää jumiin ylikuormittavaan työhön tai saa eläkeikään

Lue kokonaan »

Keskustaopiskelijat: Eläkeläisten on aika osallistua sopeuttamistalkoisiin!

Julkisen talouden tilanne Suomessa on tällä hetkellä heikko. Kevään aikana joudutaan sopeuttamaan taloutta luultavasti useampi miljardi euroa, valtiovarainministeri Purran ja valtiovarainministeriön virkahenkilöstön mielestä sopeuttamistarve on 3 miljardia euroa. Keskustaopiskelijat haluavat että taloutta hoidetaan kestävästi, mutta oikeudenmukaisesti. On aika laittaa eläkeläiset maksamaan! Ei ole oikein, että syksyllä tehdyt leikkaukset ja heikennykset

Lue kokonaan »

Keskustaopiskelijat: Media vastaanotti Saarikon ilmoituksen puheenjohtajanpestistä luopumisesta sovinismilla

Annika Saarikko ilmoitti 15.2.2024, ettei hän lähde ehdolle jatkokaudeksi Keskustan puheenjohtajaksi. Sävy, jolla aihetta käsiteltiin mediassa, suoraan sanottuna hämmensi. Iltalehden artikkeli ”Missä ovat katutappelijan vaistot? – Keskustasta on tullut tylsä” särähtää monella tapaa korvaan. Saarikon kuvaileminen emäntänä, sekä spekulointi siitä, onko Saarikon aviomiehen puoluetaustalla sijaa Keskustan osallistumiseen Marinin hallitukseen on

Lue kokonaan »

Jyväskylän Keskustaopiskelijat vaatii yliopistoa noudattamaan tutkintosääntöä!

Jyväskylän Ylioppilaslehti Jylkkäri julkaisi helmikuun alussa uutisen Jyväskylän yliopiston tutkintosääntörikkomuksista. Uutisessa kerrottiin, ettei kaikissa suomenkielisissä tutkinto-ohjelmissa ole mahdollista suorittaa opintoja suomeksi, vaikka tutkintosäännön mukaan tämän pitäisi olla mahdollista. – Tilanne on opiskelijoille kestämätön ja epäreilu. Jokaiselle suomenkielisessä tutkinto-ohjelmassa opiskelevalle on taattava oikeus suomenkielisiin opintosuorituksiin, vaatii Jyväskylän Keskustaopiskelijoiden puheenjohtaja ja JYYn

Lue kokonaan »

Keskustaopiskelijat: Puolustusministeri Antti Häkkäsen erottava – “harkitsemattomat lausunnot uhka maanpuolustustahdolle!”

Viime viikolla Kyrönmaa-lehden haastattelussa puolustusministeri Häkkänen sanoi aikovansa etsiä keinot siihen, että reservistä eroaminen ei olisi enää jatkossa mahdollista. Lausunto oli harkitsematon ja viime päivien aikana reservistä eronneiden määrä on tehnyt räjähdysmäisen nousun. Ensimmäisen lausunnon jälkeen Häkkänen pehmensi lausuntoaan. Keskustaopiskelijoiden mielestä puolustusministerin pitäisi punnita ja harkita sanojaan vahvasti. Voiko Suomen

Ei enempää kirjoituksia.