Kannanotot

Keskustaopiskelijat: Kohti aluepoliittista riemuvoittoa – Uusi yliopisto perustettava Leskelän kylään

Keskustaopiskelijat on huolissaan korkeakoulutuksen aidosta saavutettavuudesta. Aikana, jona korkeakoulut painottuvat vain suuriin kaupunkeihin, tarvitaan Keskustaopiskelijoiden kaltaisia laatikon ulkopuolelta ajattelevia voimia. Seuraava yliopisto on perustettava Piippolaan, Leskelän kylään. Leskelän kylä on tunnettu Suomen maantieteellisen keskipisteen sijaintipaikkana.  “Paikkaesitys uudelle yliopistolle valikoitui tasavertaisin perustein. Leskelän kylä on Suomen keskipiste, joten sinne on kaikilta yhtä lyhyt matka. Tottakai aika

Nuorkeskusta: Kehysriihi hallituspohjan toimivuuden puntari

Hallitus kokoontuu puoliväliriiheen 21.–22.4. Kehysriihessä tehdään päätöksiä koskien julkisen talouden seuraavien vuosien suunnitelmaa. Nuorkeskustan mielestä enää ei voida märehtiä vain akuuttia koronan hoitoa, vaan katse on käännettävä yli pandemian. Kehysriihestä on saatava ulos aitoja päätöksiä, joilla tuetaan nuorten hyvinvointia, työllisyyttä ja toimeentuloa. Nuorkeskustan mielestä kehysriihessä mitataan myös onko tästä hallituspohjasta tekemään päätöksiä nuorten ja opiskelijoiden

Lue kokonaan »

Keskustanuoret ja Keskustaopiskelijat: Aloite kouluväkivallan kirjaamisesta rikoslakiin etenee eduskunnan käsittelyyn

Keskustanuorten ja Keskustaopiskelijoiden kannattama kansalaisaloite kouluväkivallan kirjaamisesta rikoslakiin on etenemässä eduskunnan käsittelyyn. Aloite ylitti vaaditun 50 000 allekirjoituksen rajan sunnuntai-iltana 14.3. Tällä lainsäädäntömuutoksella entisestään vahvistettaisiin lasten ja nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten velvollisuutta puuttua kouluväkivaltaan. ”Jokaisella lapsella ja nuorella tulisi olla oikeus turvalliseen koulupäivään. Kouluväkivallan kirjaaminen rikoslakiin ei yksistään riitä, mutta se olisi vahva viesti siitä, että

Lue kokonaan »

Keskustaopiskelijat: Ylioppilaskuntien automaatiojäsenyyttä ei voi enää vastustaa perustuslakipopulismilla

Keskustaopiskelijat on tyytyväisiä yliopistoautonomiaan pureutuneen selvittäjäryhmän perusteellisen työn tuloksiin. Automaatiojäsenyys itsessään on Keskustaopiskelijoiden mielestä parasta mahdollista demokratiakasvatusta. Sillä pakotetaan erimieliset opiskelijat toimimaan ja päättämään opiskelijoiden yhteisistä asioista yhdessä neuvotellen. “Nyt on aika myös vihdoin pistää piste sille poliittiselle populismille, jonka ainoa argumentti automaatiojäsenyyskeskustelussa on ollut huutaa “perustuslain vastainen!” Nyt maan johtavilta asiantuntijoilta on asiasta mustaa

Keskustaopiskelijat: Lisää toimivaltuuksia lastensuojelutyön ammattilaisille

Keskustaopiskelijat ovat syvästi huolissaan lastensuojelun tilanteesta. Viimeaikaiset uutisoinnit Koskelan teinimurhasta ja nuorten alati lisääntyvästä pahoinvoinnista puhuvat karua kieltään lastensuojelulain puutteista. Tilanteeseen on herättävä heti. Tämänhetkinen lastensuojelulaki ei anna lastensuojelutyön ammattilaisille mahdollisuutta käyttää rajoittamistoimenpiteitä ennakollisesti. Tilannetta pahentaa se, ettei poliisillakaan ole resursseja antaa virka-apua lastensuojelulaitoksista tai huostaanottopaikoista karanneiden lasten ja nuorten kiinniottamiseksi. Keskustaopiskelijoiden mielestä on väärin

Lue kokonaan »

Oulun Keskustaopiskelijat: Lisää biotalouden ammattilaisten koulutusta Oulun yliopistoon

Oulun Keskustaopiskelijat iloitsee Kemiin tulevasta biotuotetehtaasta. Kyseessä on Suomen metsäteollisuuden historian suurin investointi, arvoltaan 1,6 miljardia euroa. Tehdas tulee työllistämään Suomessa noin 2 500 ihmistä ja sen merkitys Suomen viennille tulee olemaan suuri. Jotta tällainen tehdas voi pyöriä, siellä täytyy olla tekniikan ja biomateriaalien ammattilaisia nyt ja tulevaisuudessa. Oulun Keskustaopiskelijat vaatii lisää rahaa ja satsauksia

Lue kokonaan »

Jyväskylän Keskustaopiskelijoiden syyskokous: Terapiajonot lyhyemmäksi maksuttomalla psykoterapeuttikoulutuksella

Jyväskylän Keskustaopiskelijoiden syyskokous on huolissaan opiskelijoiden jaksamisesta sekä mielenterveydestä. Korona-aikana erityisesti opiskelijoiden mielenterveyspalveluiden tarve on kasvanut, mutta jo ennen koronaa palveluiden kysyntä oli suurempaa verrattuna edellisvuoteen, ja tarve tästä on tuskin vähenemässä. Tälläkin hetkellä Jyväskylässä jono psykoterapiaan on kuukausia, mitä pahentaa pula psykoterapeuteista. – Tilanne on kestämätön. Mielenterveyteen liittyvissä asioissa apua pitäisi saada mahdollisimman pian,

Lue kokonaan »

Keskustaopiskelijat ja -nuoret tukevat Liina Tiusasta ja Karri Kalliota Keskustan puoluevaltuuston johtoon

Keskustan puoluevaltuusto on puoluekokousten ulkopuolella paras paikka päästää kenttä ääneen. Se on paikka hahmottaa puolueen tilaa ja oppia, mitä Keskustassa voidaan tehdä paremmin ja samalla linjata uutta. Keskustaopiskelijat ja Keskustanuoret tukevat puoluevaltuuston puheenjohtajaksi Liina Tiusasta ja varapuheenjohtajaksi Karri Kalliota. Nuorisojärjestöillä on täysi luottamus siihen, että kaksikko kykenee parantamaan puoluevaltuuston roolia keskustelun ja puolueen tilan arvioinnin

Lue kokonaan »

Keskustaopiskelijoiden liittokokous: Hallituksen torjuttava kasvava nuorisotyöttömyys

Keskustaopiskelijoiden liittokokous on huolissaan koronakriisin tuomasta nuorisotyöttömyydestä. Keskustaopiskelijat vaatii, että tiedeministeri Annika Saarikko, työministeri Tuula Haatainen ja elinkeinoministeri Mika Lintilä kokoontuvat yhteen ratkaisemaan nuorten ja valmistuvien työllisyyttä koskevia kysymyksiä.  Edelliset lamat ovat osoittaneet, että työttömäksi valmistuminen johtaa helposti pitkäaikaistyöttömyyden ja syrjäytymisen kierteeseen. Korona onnistui jo kevään aikana kaksinkertaistamaan nuorisotyöttömyyden ja viemään nuorilta kesätyöt.  “Moni opiskelija

Lue kokonaan »

Nuorisojärjestöt yhdessä EU:n nuorisoaloitteen takana: Nuorten osallisuus on varmistettava

Laaja joukko suomalaisia nuoriso- ja opiskelijajärjestöjä tukee Eurooppanuorten ideoimaa EU:n nuorisoaloitetta. Eurooppanuoret ojensi nuorten EU-vaikuttamismahdollisuuksien lisäämiseen tähtäävän aloitteen tänään 4.11.2020 Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Tytti Tuppuraiselle EU-selontekoon liittyvän kansalaiskuulemisen yhteydessä. Järjestöt haastavat myös suomalaiset mepit edistämään aloitetta omassa työssään. Nuorten mahdollisuudet vaikuttaa Euroopan unionin päätöksentekoon toteutuvat pääasiassa kansallisten vaalien ja europarlamenttivaalien kautta. Äänioikeuden ulkopuolelle jää kuitenkin