Kannanotot

Keskustaopiskelijat: Lukukausimaksut EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta tuleville poistettava

Keskustaopiskelijat vaatii lukukausimaksujen poistoa EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta tulevilta opiskelijoilta. Lukukausimaksujen tarkoituksena oli alun alkaen tuoda säästöjä korkeakouluille, mutta uudistus ei olekaan toiminut halutulla tavalla. Uudistuksen myötä korkeakoulut ovat joutuneet kehittämään erilaisia stipendijärjestelmiä sekä panostamaan markkinointiin ulkomaille. On sanomattakin selvää, ettei Suomi pärjää markkinoinnissaan ja hinnoissaan Eurooppalaisille suurille yliopistoille. Käytännössä uudistus on tuonut siis vain

Lue kokonaan »

Keskustaopiskelijat: Hyvä Veikkaus, poistakaa pelikoneet kaupoista!

Potti ei jakanut taaskaan, kokeilenpa vielä kerran uudestaan. Kyllä se potti vielä jossain vaiheessa jakaa, kunhan tarpeeksi pelaa. Nämä ajatukset ovat palanneet keskuuteemme pelikoneiden avauduttua koronakeväisen pelikoneiden sulun jälkeen. Vaikka pelikoneiden määrää on vähennetty ja tullaan vähentämään, törmäämme niihin edelleen arkisissa ympäristöissä, kuten maitokaupoissa, kioskeissa, ravintoloissa tai huoltoasemilla. Erityisesti peliongelmaisille ja heidän läheisilleen tämä on

Lue kokonaan »

Keskustaopiskelijat: Korkeakouluopiskelijoiden palkattomattomista harjoitteluista luovuttava

Keskustaopiskelijat esittää puoluekokoukselle, että palkattomista korkeakouluharjoitteluista luovuttaisiin.  Harjoittelu kuuluu osaksi useita korkeakoulututkintoja. Harjoittelun tärkeimpänä tavoitteena on opiskelijan oppiminen, mutta opiskelijat ovat alansa osaajia, joiden työpanos työantajalle on verrattavissa palkattuihin työntekijöihin. Kuitenkin harjoitteluiden palkallisuus vaihtelee ympäri maan. Työharjoitteluista saatu korvaus riippuu koulutusalasta, paikkakunnasta sekä työpaikkojen kysynnästä.  Osalla paikkakunnista työharjoittelupaikoista on niin paljon kysyntää, että paikkoja ei