Kannanotot

Keskustaopiskelijat: Saamenkielisten kiintiöpaikkajärjestelmän poistaminen on vääryys!

Keskustaopiskelijat vaatii Lapin yliopistoa kumoamaan päätöksensä poistaa saamenkielinen kiintiöpaikkajärjestelmä (YLE 20.1.2020). Saamenkielisten kiintiöpaikkajärjestelmän lakkauttaminen on käsittämätön ja sarjassaan 2000-luvun pahimpia loukkauksia pohjoisen alueen alkuperäisväestön oikeuksiin. Kiintiöiden poistaminen heikentää saamenkielisten pääsemistä korkeakoulutuksen pariin, etenkin niiden jotka ovat käyneet koulunsa suomen sijaan saameksi. Keskustaopiskelijat näkee, että saamenkieliset kiintiöpaikat tulisi säilyttää, koska saamenkielisiä ammattilaisia tarvitaan jatkossakin. Kielilain mukaan

Piiparinen ja Putula: YTHS-uudistus ei saa lässähtää laajentuessaan

Keskustaopiskelijoiden tämän ja ensi vuoden puheenjohtajat ovat huolissaan siitä, että YTHS-uudistuksen palveluverkon laajuus jää liian suppeaksi. Kun vuoden kuluttua 140 000 amk-opiskelijaa pääsee vihdoin tasa-arvoisen opiskelijaterveydenhuollon piiriin, niin järjestelmää koetellaan toden teolla. YTHS on tiedottanut uudistuksen tapahtuvan saavutettavuuden nimissä mutta uhkakuva on silti olemassa. “Oli ilo kuulla eduskunnan panostavan uudistukseen 1,4 miljoonan euron lisärahoituksella. Erityinen

Lue kokonaan »

Keskustaopiskelijat vastaa HS:lle: “Maaseudun naiset synnyttämään” – vai sittenkin jotain muuta?

Helsingin Sanomien toimittaja Jussi Lehmusvesi analysoi kolumnissaan “Keskustan opiskelijajärjestön feminismi uhkaa kääntyä maaseudun nuoria naisia vastaan” (HS 15.11.) Keskustaopiskelijoiden kannanottoa feministisestä aluepolitiikasta. Kuten Lehmusvesi tekstissään huomioi, on kyseessä nimenomaan suomalaisten yhdenvertaisuutta lisäävä kannanotto. Toimittaja vetää kuitenkin mutkia suoriksi väittäessään, että keskustaopiskelijat olisi taantumuksen puolella. Päinvastoin. On väärin ymmärretty, että Keskustaopiskelijat tahtoisi nuorten naisten jäävän maaseudulle

Lue kokonaan »

Keskustaopiskelijoiden liittokokous: Feministinen aluepolitiikka osaksi 2020-luvun Suomea

Keskustaopiskelijoiden Oulun liittokokous paaluttaa feministisen aluepolitiikan osaksi 2020-luvun Suomen kehitystä. Feministisellä aluepolitiikalla tarkoitetaan sitä, että sukupuoli ei tulevaisuuden Suomessa määritä asuinpaikkaa tai koulutusastetta. Keskustaopiskelijat näkee feministisen aluepolitiikan ratkaisuna alueiden eriytymiseen. “Kyse on alueiden ja ihmisten tasa-arvosta, jonka pohjalla on jo pitkään kehittynyt rakennemuutos: kaupungistuminen, huoltosuhteen heikkeneminen sekä työn ja parisuhteen kohtaanto-ongelmat. Haastamme sekä keskustan puheenjohtaja