Kannanotot

Opettaja, järjestä etäkoulussa nuorisopoliitikkojen virtuaalipaneeli!

Koronapandemiasta johtuva poikkeustila muuttaa Suomessa kaikkien arkea. Hallitus on määrännyt koulutilat suljettaviksi ja koulutus siirtyy etä- ja itseopiskelupainotteiseksi. Tähän uuteen tilanteeseen sopeutuminen vaatii yhteisiä ponnistuksia niin oppilailta kuin opettajiltakin. Me poliittisten nuoriso- ja opiskelijajärjestöjen puheenjohtajat tahdomme tarjota tänä poikkeuksellisena aikana kaiken tukemme niille, joihin tilanne vaikuttaa. Tarjoamme siksi opettajille mahdollisuuden kutsua meidät osana etäopetustaan virtuaalisesti

Lue kokonaan »

Helsingin Keskustaopiskelijat: Myllypuron metroaseman nimi on muutettava Metropoliaksi

Helsingin keskustaopiskelijat esittävät, että Helsingin Myllypuron metroaseman nimi tulee vaihtaa Metropoliaksi. “Nimenvaihdos profiloisi Helsinkiä koulutusmyönteisenä kaupunkina sekä vahvistaisi ammattikorkeakoulutuksen roolia ja arvostusta laajemmin yhteiskunnassa. Uusi nimi myös kehittäisi myönteisesti Itä-Helsingin näkyvyyttä ja brändiä.”, linjaa Helsingin Keskustaopiskelijoiden hallituksen jäsen Valtteri Markula Pääkaupunkiseudun metroasemista Helsingin yliopisto ja Aalto-yliopisto on nimetty korkeakoulujen mukaan. Toisin sanoen metroasemien nimistä löytyy

Lue kokonaan »

Nuorkeskusta kieltäytyy yhteistyöstä Perussuomalaisten nuorten kanssa kunnes fasistit on siivottu järjestöstä

Keskustaopiskelijoiden puheenjohtaja Miriam Putula ja Keskustanuorten puheenjohtaja Hanna Markkanen vaativat Perussuomalaisia Nuoria puhdistamaan rivinsä fasistisista ja etnonationalisista voimista. “Suomalaisessa poliittisessa järjestelmässä ei tule antaa fasismin kaltaisille ihmisyyden ja kansanvallan vastaisille voimille piiruakaan toimintatilaa”, Miriam Putula linjaa. “Keskustaopiskelijat- ja nuoret kieltäytyvät kaikesta yhteistyöstä Perussuomalaisten nuorten kanssa niin kauan kun järjestö ja sen toimijat eivät ole kaikessa

Nuorkeskusta vaatii: Biomassoista potkua kiertotalouteen

Paska ei ole mikään paska voimanlähde, Keskustanuoret ja Keskustaopiskelijat muistuttavat. On aika ottaa biokaasun kaikki lähteet täysimittaisesti käyttöön, jotta Suomi pääsee ilmastotavoitteisiinsa mahdollisimman nopeasti. Nuorkeskusta kiittää työ- ja elinkeinoministeriön työryhmän tämänviikkoista raporttia. Työryhmä ehdottaa lukuisia toimia, joilla on tarkoitus parantaa biokaasun kannattavuutta ja lisätä sen osuutta kulutetusta energiasta. ”Biokaasua tuotetaan aineksista, jotka muutoin tuottavat hyödyttöminä

Lue kokonaan »

Keskustaopiskelijat: Saamenkielisten kiintiöpaikkajärjestelmän poistaminen on vääryys!

Keskustaopiskelijat vaatii Lapin yliopistoa kumoamaan päätöksensä poistaa saamenkielinen kiintiöpaikkajärjestelmä (YLE 20.1.2020). Saamenkielisten kiintiöpaikkajärjestelmän lakkauttaminen on käsittämätön ja sarjassaan 2000-luvun pahimpia loukkauksia pohjoisen alueen alkuperäisväestön oikeuksiin. Kiintiöiden poistaminen heikentää saamenkielisten pääsemistä korkeakoulutuksen pariin, etenkin niiden jotka ovat käyneet koulunsa suomen sijaan saameksi. Keskustaopiskelijat näkee, että saamenkieliset kiintiöpaikat tulisi säilyttää, koska saamenkielisiä ammattilaisia tarvitaan jatkossakin. Kielilain mukaan

Piiparinen ja Putula: YTHS-uudistus ei saa lässähtää laajentuessaan

Keskustaopiskelijoiden tämän ja ensi vuoden puheenjohtajat ovat huolissaan siitä, että YTHS-uudistuksen palveluverkon laajuus jää liian suppeaksi. Kun vuoden kuluttua 140 000 amk-opiskelijaa pääsee vihdoin tasa-arvoisen opiskelijaterveydenhuollon piiriin, niin järjestelmää koetellaan toden teolla. YTHS on tiedottanut uudistuksen tapahtuvan saavutettavuuden nimissä mutta uhkakuva on silti olemassa. “Oli ilo kuulla eduskunnan panostavan uudistukseen 1,4 miljoonan euron lisärahoituksella. Erityinen

Lue kokonaan »

Keskustaopiskelijat vastaa HS:lle: “Maaseudun naiset synnyttämään” – vai sittenkin jotain muuta?

Helsingin Sanomien toimittaja Jussi Lehmusvesi analysoi kolumnissaan “Keskustan opiskelijajärjestön feminismi uhkaa kääntyä maaseudun nuoria naisia vastaan” (HS 15.11.) Keskustaopiskelijoiden kannanottoa feministisestä aluepolitiikasta. Kuten Lehmusvesi tekstissään huomioi, on kyseessä nimenomaan suomalaisten yhdenvertaisuutta lisäävä kannanotto. Toimittaja vetää kuitenkin mutkia suoriksi väittäessään, että keskustaopiskelijat olisi taantumuksen puolella. Päinvastoin. On väärin ymmärretty, että Keskustaopiskelijat tahtoisi nuorten naisten jäävän maaseudulle

Lue kokonaan »

Keskustaopiskelijoiden liittokokous: Feministinen aluepolitiikka osaksi 2020-luvun Suomea

Keskustaopiskelijoiden Oulun liittokokous paaluttaa feministisen aluepolitiikan osaksi 2020-luvun Suomen kehitystä. Feministisellä aluepolitiikalla tarkoitetaan sitä, että sukupuoli ei tulevaisuuden Suomessa määritä asuinpaikkaa tai koulutusastetta. Keskustaopiskelijat näkee feministisen aluepolitiikan ratkaisuna alueiden eriytymiseen. “Kyse on alueiden ja ihmisten tasa-arvosta, jonka pohjalla on jo pitkään kehittynyt rakennemuutos: kaupungistuminen, huoltosuhteen heikkeneminen sekä työn ja parisuhteen kohtaanto-ongelmat. Haastamme sekä keskustan puheenjohtaja