Kannanotot

Jyväskylän Keskustaopiskelijat: Arttu Laaksonen Keskustaopiskelijoiden puheenjohtajaksi vuodelle 2022

Jyväskylän Keskustaopiskelijat esittää salolaista, 23-vuotiasta, Jyväskylän yliopistossa yhteiskuntatieteitä opiskelevaa Arttu Laaksosta Keskustaopiskelijoiden puheenjohtajaksi vuodelle 2022. Laaksonen toimii tällä hetkellä Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan (JYY) hallituksen jäsenenä ja Jyväskylän Keskustaopiskelijoiden hallituksen jäsenenä. – Arttu on luonteeltaan johtohahmo, joka tarttuu toimeen, omaa valtavasti tietotaitoa ja osaa tunnistaa sekä valjastaa ympäröivien ihmisten vahvuuksia. Näistä syistä näen helposti Artun johtamassa

Lue kokonaan »

Keskustaopiskelijat: Keskusta teki sen taas – opintotuen tulorajat nousevat!

Keskustaopiskelijat iloitsee Marinin-Saarikon hallituksen päätöksestä korottaa määräaikaisesti opintotuen tulorajoja. Erityisenä ilonaiheena keskustaopiskelijat näkevät sen, että opiskelijallekin annetaan nyt entistä parempia mahdollisuuksia sovittaa työ, opinnot ja sosiaaliturva yhteen. “Erityisesti kokoomus on tuon tuosta lupailemassa opiskelijoille tulorajojen korotuksia, mutta valitettavasti lupaukset ovat aina jääneet katteettomiksi. Tällä vuosituhannella ainoastaan keskustalaiset opintotukiministerit Tanja Karpela ja Antti Kurvinen ovat onnistuneet

Lue kokonaan »

Rovaniemen Keskustaopiskelijat: Kalle Pyky Keskustaopiskelijoiden puheenjohtajaksi

Rovaniemen Keskustaopiskelijat esittää osastonsa puheenjohtajaa Kalle Pykyä Keskustaopiskelijoiden puheenjohtajaksi. Puheenjohtaja valitaan marraskuun liittokokouksessa. – Minulla on vahva palo olla ohjaamassa Keskustaopiskelijoita koronan jälkeiseen aikaan. Emme saa järjestönä ja opiskelijoina jumiutua etäajasta aiheutuneeseen apatiaan, vaan meidän on oltava opiskelijapolitiikan kentällä se joukkue, joka määrittelee koulutus- ja sivistyspolitiikan kenttää uuden arjen tarpeita vastaaviksi. Monipaikkaisuus, etätyö ja Suomen

Lue kokonaan »

Hallituspuolueiden nuoriso- ja opiskelijajärjestöt: Ilmastotekoja budjettiriihessä!

Hallituspuolueiden opiskelija- ja nuorisojärjestöt vaativat hallitusta toteuttamaan tarvittavat päästövähennykset budjettiriihessä, jotta Suomi saavuttaa hiilineutraaliuden vuoteen 2035 mennessä. “Tuore IPCC:n raportti tuo jälleen esiin ilmastotekojen välttämättömyyden. Tutkijat ovat varoittaneet kriisistä jo vuosikymmenet, eikä ongelmana ole ollut tiedon tai tarvittavan teknologian puute. Nyt tarvitaan enää riittävän vahvaa tahtoa ja vähemmän poliittisia kompromisseja. Heti syksyn budjettiriihestä lähtien.” linjaavat

Keskustaopiskelijat: Koronapassi ja sassiin

Keskustaopiskelijat vaatii koronapassin kiireellistä käyttöönottoa opiskelijoiden hyvinvoinnin parantamiseksi. Koronapassi edesauttaa yhteisöllisen opiskelun mahdollisuutta, vahvistaa sosiaalisia verkostoja sekä lisää yhdessäoloa ja terveysturvallisuutta. Korkeakoulut avaavat pian ovensa, mutta opiskelijat elävät edelleen epävarmuudessa opintojen tulevaisuuden suhteen. Korona on pakottanut kampukset etäopetukseen ja sulkenut opiskelijat kotiin suorittamaan yksin. Yhteisöllisyys on kärsinyt, mikä entisestään heikentää opiskelijoiden mielenterveyttä ja yleistä hyvinvointia.

Lue kokonaan »

Ministerikierrätys on aloitettava nyt: koronaministeri Marinista pääministeri

Koronaministeri Sanna Marinin pääministerin taidot mitataan tosissaan nyt, kun hallituspuolueet neuvottelevat puoliväliriihessä yhteisistä tavoitteista tuleville vuosille. Yhdessä sovittu hallitusohjelma ei voi olla vain rusinoiden noukkimista pullasta, vaan ohjelman kirjausten tulee ohjata päätöksentekoa puoliväliriihessä neuvoteltaessa. Koronanhoitoon keskittynyt pääministeri pääsee nyt ensimmästä kertaa osoittamaan oman kyvykkyytensä hallituksen johdossa. -Lymyily koronan takana saa nyt riittää. Suomi tarvitsee pääministeriä,

Lue kokonaan »