Kannanotot

Keskustanuoret ja Keskustaopiskelijat: Lisätalousarvio palauttaa toivon nuorille

Keskustanuoret ja Keskustaopiskelijat kiittävät hallitusta hyvinvointia lisäävästä elvytyspolitiikasta. Hallituksen lisätalousarviossaan esittämät satsaukset sivistykseen ja nuorten jaksamiseen maksavat itsensä takaisin myös rahassa mittaamattomilla tavoilla. “Ammattikorkeakoulujen aloituspaikkoihin on tulossa lisäystä 2200 ja yliopistoihin 2600 paikan verran. Tämä auttaa pitämään nuoret paremmin mukana yhteiskunnan kelkassa ja purkamaan valtavaa hakijasumaa”, Keskustaopiskelijoiden puheenjohtaja Miriam Putula nyökyttelee. Keskustanuorten puheenjohtaja Hanna Markkanen

Lue kokonaan »

Nuoriso- ja opiskelijajärjestöt: Nuorten turvallinen osallistuminen yhteiskunnalliseen toimintaan turvattava

Tiistaina 12.5. julkisuuteen nousi Vasemmistonuorten suljetusta Facebook-ryhmästä tehty tietovuoto, missä noin 600 nuoren henkilöprofiili on tietoineen ladattu oikeudessa kielletyn uusnatsijärjestö Pohjoismaisen Vastarintaliikkeen sivuille. Poliittiset nuoriso- ja opiskelijajärjestöt näkevät tilanteen erittäin huolestuttavana ja tuomitsevat jyrkästi henkilölistan rakentamisen. Poliittiset nuoriso- ja opiskelijajärjestöt vaativat, että nuorten oikeus osallistua demokraattiseen toimintaan ilman vainon uhkaa on Suomessa turvattava.  “Vapaassa demokratiassa

Nuorkeskusta: Ei lukukausimaksuille

Keskustaopiskelijat ja Keskustanuoret tyrmäävät Vihriälän raportissa esitetyn ajatuksen lukukausimaksujen käyttöön ottamisesta. Tämä kurjistaisi opiskelijoiden taloudellista tilannetta ja henkistä jaksamista kohtuuttomalla tavalla. “Koulutustaso ja työllisyys korreloivat vahvasti keskenään. Lukukausimaksujen myötä ne, joilla ei ole varaa opiskella, jättäytyisivät hakeutumasta korkeakoulutuksen piiriin. Lukukausimaksuista ei siis olisi apua Suomen työttömyyden ratkaisemiseen”, Keskustaopiskelijoiden puheenjohtaja Miriam Putula ärähtää. Suomen menestystarina perustuu

Lue kokonaan »

Keskustaopiskelijat: Yliopistot eivät saa piiskata hakijoitaan

Keskustaopiskelijat on tyrmistynyt yliopistojen päätöksistä lisätä todistusvalintakiintiön kautta valittavien määrää perusteettoman suureksi. Esimerkiksi lääketieteellisillä aloilla 75 prosenttia, kauppatieteissä yliopistokohtaisesti 70-90 % ja diplomi-insinööreistä 80 prosenttia valituista valitaan ylioppilastodistuksen perusteella. Keskustaopiskelijat esittääkin, että reiluuden nimissä kaikille hakijoille tarjottaisiin mahdollisuus suorittaa ilmaiseksi avoimen yliopiston opintoja. Koko kevät on ollut korkeakouluun pyrkiville koronamainen: nopeutetussa aikataulussa suoritetut kirjoitukset, epätietoisuus

Lue kokonaan »

Jyväskylän Keskustaopiskelijat: Opiskelijoiden tukipalvelut kuntoon!

Jyväskylän Keskustaopiskelijat ovat huolissaan opiskelijoiden jaksamisesta ja vaativat, että opiskelijoiden tukipalvelut on saatava vihdoin kuntoon.  Tänään, opiskelijoiden mielenterveyspäivänä, kampanjateemana on ystävyys. Nyyti ry:n #mitätehtäis -kampanjalla halutaan nostaa esille ystävyyden merkitystä opiskelijoiden hyvinvoinnille ja mielenterveydelle. Ystävillä ja yhteisöillä on merkittävä vaikutus opiskelijoiden hyvinvointiin – tukiverkosto tekee opintojen suorittamisesta mielekkäämpää. Ne eivät kuitenkaan yksinään ratkaise opiskelijoiden jaksamiseen

Keskustaopiskelijat: Sivistys uupuu uudistusohjelmasta

Keskustaopiskelijat ovat seuranneet huolestuneena vähäistä keskustelua uudistusohjelmasta ja sivistyksen täydestä puuttumisesta uudistusohjelman ensimmäisistä versioista. Keskustaopiskelijoiden mielestä puolueen uudistusohjelman on nojattava keskustalaiseen sivitysajatteluun. Keskustaopiskelijat esittää puolueen uudeksi missioksi seuraavaa: “Olemme suomalaisia yhdistävä sivistysliike. Meillä ihminen ja hänen kehitystarpeensa asetetaan kaiken yhteiskunnallisen uudistamisen lähtökohdaksi. Edistämme ihmisten mahdollisuutta asua, opiskella, yrittää, tehdä työtä ja kehittää itseään kaikkialla Suomessa.”

Lue kokonaan »

Opettaja, järjestä etäkoulussa nuorisopoliitikkojen virtuaalipaneeli!

Koronapandemiasta johtuva poikkeustila muuttaa Suomessa kaikkien arkea. Hallitus on määrännyt koulutilat suljettaviksi ja koulutus siirtyy etä- ja itseopiskelupainotteiseksi. Tähän uuteen tilanteeseen sopeutuminen vaatii yhteisiä ponnistuksia niin oppilailta kuin opettajiltakin. Me poliittisten nuoriso- ja opiskelijajärjestöjen puheenjohtajat tahdomme tarjota tänä poikkeuksellisena aikana kaiken tukemme niille, joihin tilanne vaikuttaa. Tarjoamme siksi opettajille mahdollisuuden kutsua meidät osana etäopetustaan virtuaalisesti

Lue kokonaan »

Helsingin Keskustaopiskelijat: Myllypuron metroaseman nimi on muutettava Metropoliaksi

Helsingin keskustaopiskelijat esittävät, että Helsingin Myllypuron metroaseman nimi tulee vaihtaa Metropoliaksi. “Nimenvaihdos profiloisi Helsinkiä koulutusmyönteisenä kaupunkina sekä vahvistaisi ammattikorkeakoulutuksen roolia ja arvostusta laajemmin yhteiskunnassa. Uusi nimi myös kehittäisi myönteisesti Itä-Helsingin näkyvyyttä ja brändiä.”, linjaa Helsingin Keskustaopiskelijoiden hallituksen jäsen Valtteri Markula Pääkaupunkiseudun metroasemista Helsingin yliopisto ja Aalto-yliopisto on nimetty korkeakoulujen mukaan. Toisin sanoen metroasemien nimistä löytyy